Vliegtuigen vertraagd door weersomstandigheden
Het is de nachtmerrie van elke vakantieganger. Weken van tevoren heb je deze vakantiereis gepland. Je komt uren te vroeg op Schiphol aan, om je vlucht niet te missen. Vol goede moed sluit je aan in de rij om in te checken.. Zodra je de schermen checkt, zie je tot je schrik dat je vlucht vier uur is vertraagd door weersomstandigheden. Hierdoor mis je je vervolgvlucht. In één klap valt je zorgvuldig voorbereide reisplan in het water. Wat nu?
Vulkaanuitbarsting legt vliegverkeer plat
Samen met technische mankementen en stakingen is het weer een van de voornaamste oorzaken voor vluchtvertragingen. Bij weersomstandigheden denken de meeste mensen al snel aan natuurrampen, zoals een orkaan of een vulkaanuitbarsting. Berucht is de uitbarsting van de IJslandse Eyjafjallajökull in 2010. De as die hierbij vrijkwam leidde ertoe dat tienduizenden Europese vluchten werden afgelast.
Verminderd zicht
Dergelijke natuurrampen kunnen meestal rekenen op veel aandacht in de media. Toch zijn het vaak veel minder dramatische weersomstandigheden die het vliegverkeer ontregelen. Een mistbank kan bijvoorbeeld een vliegtuig uren lang aan de grond gekluisterd houden. Voor de piloot is het immers van belang om goed zicht te hebben bij het opstijgen en landen. Wanneer een mistbank of sneeuwbui het zicht belemmeren, is het veel te gevaarlijk om te vertrekken.
Icing en hagel
Bovendien speelt bij extreme kou ook icing een rol. Bij deze ijsafzetting kunnen in korte tijd waterdruppels vastvriezen op het vliegtuig. Dit maakt het toestel zwaar en moeilijk bestuurbaar. Hagelstenen kunnen verder ook ernstige schade aan de vliegtuigen toebrengen, met name aan de ruiten. De meeste piloten vermijden daarom hagelstormen liever.
Gevaarlijke wind
Daarnaast veroorzaakt ook de wind veel last in het vliegverkeer. Zware windstoten kunnen de vliegtoestellen alle kanten op duwen. Tijdens het opstijgen en dalen hebben piloten regelmatig te maken met zware windstoten, waardoor het hen de grootste moeite kost om hun toestellen stabiel te houden. Dit heeft in enkele gevallen tot ernstige ongelukken geleid, zoals de vliegramp bij Faro in 1992, met 56 doden. Bij zware wind hebben piloten soms geen andere keus dan aan de grond blijven, of naar een andere luchthaven omvliegen.
Compensatie claimen
Vliegpassagiers zijn op deze manier regelmatig de dupe van de weersomstandigheden. Bij slecht weer zijn hun vluchten uren vertraagd, of zelfs helemaal geannuleerd. Wie zijn vakantie zo in het water heeft zien vallen, verwacht op zijn minst dat de gemiste vlucht wordt vergoed. Hier zitten echter de nodige haken en ogen aan. De luchtvaartmaatschappijen hebben het weer en natuurrampen immers niet in de hand. Als er dus sprake was van buitengewone omstandigheden, zijn ze mogelijk niet verplicht om compensatie te betalen. Daardoor kan het lastig zijn om te bepalen wanneer je precies recht hebt op een schadevergoeding. Gelukkig zijn er ook diensten die helpen bij het compensatie claimen voor een vertraagde vlucht. Zo komt er wellicht toch enige troost na een verpeste vakantie.
Bronnen:
Buienradar
Radar
BCD Travel