De eerste sneeuwvloken van het seizoen zijn gevallen in de Alpen. Velen zullen alweer plannen maken om over enkele maanden de ski’s onder te binden. Als je op wintersportvakantie gaat zijn winterbanden onontbeerlijk. In sommige landen, zoals Duitsland en Oostenrijk, zijn winterbanden onder winterse omstandigheden verplicht. Dit is in Nederland niet het geval, maar ook als je op de Nederlandse wegen blijft is het verstandig om winterbanden onder je auto te laten zetten.
De speciale textuur en het profiel van een winterband zorgt ervoor dat de band een betere grip heeft op lossere ondergrond. Wanneer je over sneeuw of modder rijdt, lig je met winterbanden dus beter op de weg. Door de betere wegligging wordt de remweg op gladde wegen aanzienlijk verkort. Waar je met zomerbanden een remweg van zestig meter hebt, op een gladde ondergrond bij een snelheid van vijftig kilometer per uur, wordt deze remweg met winterbanden verkort tot dertig meter. Dit maakt dus echt een verschil. In de zomer is het echter omgekeerd; op warm wegdek hebben winterbanden juist een langere remweg. Het is dus zaak om de banden op tijd te verwisselen. Autoscout adviseert om winterbanden vanaf halverwege oktober onder de auto te plaatsen en deze te laten zitten tot en met de paasdagen. Een andere indicatie is de temperatuur; zodra het kwik onder de 7 graden celcius komt, is het tijd om over te schakelen op winterbanden. Kijk wel goed naar de kwaliteit van de winterbanden als je deze nieuw aanschaft; ze kunnen per merk sterk verschillen.
Ruim één op de drie Nederlanders verwisselt in de winter zijn zomerbanden voor winterbanden. We zijn dus al goed op weg. Er zijn echter nog meer manieren om de veiligheid in het verkeer te vergroten tijdens winters weer. Zo kun je tegenwoordig op heel veel plaatsen een slipcursus volgen. Vaak hebben dergelijke cursussen een praktische en een theoretische kant. Men wordt gewezen op risico’s in het verkeer en het verkeersinzicht wordt vergroot. Dit is een belangrijk onderdeel van de cursus, want voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Uiteraard wordt er ook veel aandacht besteed aan verschillende technieken om de auto onder controle te houden in een noodsituatie. U kunt hierbij denken aan een noodstop, slipsituaties en uitwijkmanoeuvres. Doel is om de auto weer snel onder controle te krijgen en de remweg in alle gevallen zo veel mogelijk te verkorten.