Home » Artikelen » Heeft het weer invloed op ons koopgedrag?

Heeft het weer invloed op ons koopgedrag?

Marketing

Dat het weer ons koopgedrag beïnvloedt zal niemand verwonderen. Denk gewoon aan jezelf, je hebt toch meer zin in een ijsje tijdens de warme zomermaanden dan tijdens op een koude winterdag. En tijdens een hittegolf zal de soepventer het niet al te druk hebben. Dit zijn maar twee voor de hand liggende voorbeelden, maar ons koopgedrag wordt gestuurd door nog wel meer externe factoren dan alleen maar het weer.

Hoe kunnen we het gedrag van kopers volgen?

Er wordt wel eens verondersteld dat marketing iets is dat alleen geldt voor bedrijven onderling. Het is een feit dat deze B2B marketing, bedrijf met bedrijf, veel toepassingen heeft. Maar toch wordt er meer met CRM marketing (Customer Relationship Management) gewerkt bij de verkoop aan, en de handel met, de eindgebruikers. Beschikken over informatie van je klanten levert je een belangrijke tool om je omzet, je productiviteit en vooral je doeltreffendheid te verbeteren. KYC, of ken je klant, is een van de belangrijkste pijlers waarop de marketing van bedrijven steunen.

Waar en hoe kun je marketingsoftware inzetten?

Het weer en calamiteiten kun je niet onder controle houden. Misschien wel best. Maar er zijn wel een aantal zaken die we nauwgezet kunnen volgen. Het zou niet mogelijk zijn om al die informatie op papier bij te houden. Het zou trouwens ook veel te lang duren om te vinden wat we precies op dat moment nodig hebben. Er zijn betere, veel doeltreffendere mogelijkheden. De Lime marketing oplossingen zijn een voorbeeld.

Met softwarepakketten als deze kun je wel externe factoren je laten helpen om het gedrag van je bezoekers bij te sturen. Wanneer je de gezinssamenstelling van een klant kent zul je hierop kunnen inspelen. En wanneer je daarbij ook nog weet wie de eindbeslissing neemt bij een aankoop, kun je gericht aan relatiemarketing doen.

Je kunt ook te weten komen welke klanten op zoek zijn naar specifieke zaken. Door die te filteren zul je de aanbiedingen alleen naar die klanten sturen. Je doet nu aan segmentatie marketing. Je deelt je klanten op en werkt met aparte groepen met gelijklopende wensen. Je doeltreffendheid zal hierdoor sterk toenemen.

Het is belangrijk dat je zoveel mogelijk informatie over je klanten en potentiële klanten verzamelt. Dat kun je doen door subtiele surveys te houden. Maar eigenlijk kom je al heel veel te weten als je in de gaten houdt wanneer en naar waar je bezoekers op zoek gaan naar producten. Goede software zoals Lime marketing houdt alles precies bij. Je kunt de nodige informatie altijd opvragen.

Ga jij ook je bedrijf structureren met CRM software?

We hebben in vogelvlucht een snelcursus CRM marketing gegeven. Je weet nu waar Abraham de mosterd haalt. Om alles helemaal te begrijpen en in je online bedrijf toe te passen, raden we je toch wat meer studie aan.