Het weer houdt ons elke dag bezig. Het begint ’s ochtends al als je opstaat, wat voor weer is het vandaag? En dus, wat moet ik aantrekken vandaag? Wordt het heel koud? Dan doe je geen korte broek aan, en wordt het heel warm dan doe je geen dikke trui aan.
Het weer is ook van grote invloed op ons shop gedrag. Als het warm weer is, dan zijn we minder bereid om online te shoppen en gaan we liever naar de fysieke winkels toe. Is het slechter weer, dan gaan we niet graag het centrum in, shoppen we liever online, maar hebben we daar ook niet altijd zin in. Het heeft er alles mee te maken hoe we ons voelen. Zijn we vrolijk? Dan shoppen we er graag op los. Lekker weer buiten helpt in dat geval zeker mee. Voelen we ons minder goed? Is het buiten grijs en regenachtig? Dan shoppen we minder graag.
Maar hoe zou dit zitten op specifieke kortingsdagen? Korting dagen zijn vaak maar van korte duur. Als je dus wilt profiteren van de acties in de winkel of online dan zal je je wat minder moeten laten leiden door de invloed van het weer. Laten we Black Friday nemen. Een dag die van origine bedacht is door de winkeliers, maar inmiddels ook online enorm populair is. In principe duurt dit event 24 uur, maar dat wordt de laatste jaren verder opgerekt naar zo’n beetje een week. Dat betekent meer kans om te shoppen in de winkel en online. Als het mooi weer is dan zullen we eerder een kijkje nemen in de winkels in de buurt. Extra koopavonden verleiden ons om naar de winkels te gaan. Is het wat minder mooi weer, regent het hard, vriest het en is het buiten glad? Dan slaan we toch echt meer en meer online onze slag. En dat is niet meer dan logisch. Dit event is zo aantrekkelijk als het gaat om korting, dat we toch wel willen profiteren. De rest van het jaar kun je niet zoveel korting krijgen.
Cyber Monday is direct aansluitend en vindt met name online plaats. Het helpt hier dus wel als we op deze dag vrolijk zijn en het buiten lekker weer is. Een lekker winters zonnetje. Dan kopen we meer online. Dit event is bedacht als tegenhanger van Black Friday voor de webshops en vindt van origine alleen online plaats. Maar de winkeliers doen hier natuurlijk ook meer aan mee. De maandag is meestal geen populaire dag om naar het winkelcentrum te gaan en dus profiteren we met name online, waar soms nog net wat meer korting te scoren is dan het weekend daarvoor.
Al met al, het weer heeft veel invloed op wat we kopen, wanneer we wat kopen en waar we dat kopen. Winkeliers en webshops doen er alles aan om ze bij jou te laten kopen. Met structurele korting, korting op specifieke dagen, of kortingen gekoppeld aan het weer (zoals de temperatuur).