De juiste motorolie gebruiken is belangrijk voor jouw auto. Maar welke olie kies je wanneer je als bestuurder regelmatig in een ander klimaat rijdt? Bijvoorbeeld vanwege jouw werk of omdat je regelmatig met de auto op vakantie gaat. Ook in Nederland is het verstandig om tijdens de zomer- en wintermaanden de juiste motorolie te gebruiken voor jouw auto. De juiste olie verbetert de prestaties van de motor, maar voorkomt ook schade en slijtage.
Waarom is de juiste olie bij koud en warm weer belangrijk?
De motor is het hart van jouw auto. De juiste olie zorgt ervoor dat de vitale delen van het motorblok functioneel én goed gesmeerd blijven. Bij een koud klimaat of tijdens de winter, wil je een motorolie die voldoende dun blijft om de bewegende delen goed te kunnen smeren.
Als je in een warm klimaat rijdt mag de olie dikker blijven. Hoe stroperig of vloeibaar een olie is, wordt ook wel aangeduid als viscositeit. Een advies hierover vind je in het serviceboekje van het motorblok. Met de informatie over motoroliën op de website auto-onderdelen24.nl maak je de juiste keuze wanneer je als bestuurder vaak in een warm of koud klimaat rijdt.
Motorolie voor koude of warme temperaturen: hoe kiezen?
Een fles motorolie is voorzien van een combinatie van cijfers en een letter, zoals 15W40. De cijfers staan voor het SAE-nummer. De W geeft aan hoe vloeibaar de olie is bij lage temperaturen. Op deze manier kun je samen met de geadviseerde viscositeit de juiste motorolie kiezen voor warme of koude weertypen. Dit is de betekenis van de combinaties:
SAE-nummers op een fles motorolie
Hoe vloeibaar een motorolie is bij rijden in lage of hoge temperaturen, heet viscositeit. De vloeibaarheid wordt op een fles motorolie aangegeven in zogenaamde SAE-nummers. Het eerste cijfer voor de W zegt iets over de vloeibaarheid van de olie bij rijden in koud weer.
Je wilt in dit geval een olie die zo dun mogelijk blijft. Dat is van belang tijdens een koude start, maar ook om de onderdelen van de motor ook tijdens koud weer te kunnen smeren.
De cijfers na de W geven aan hoe dik de olie blijft als je rijdt in een warm klimaat of als de motor na het starten warm wordt. De olie mag bij hoge temperaturen wat stroperiger blijven. Zo behoudt het zijn smerende functie. Als de olie te dun wordt, smeert deze niet voldoende.
• 15W-40 : vloeibaarheid van 15 SAE bij kou en een dikte van SEA 40 bij warm weer
• 10W-50 : bij een warm motorblok of warm klimaat stroperiger dan SEA 40
• 10W-30 : bij warm motorblok of warm klimaat dunner dan SEA 40
• 0W-40 : bij een warm motorblok of warm klimaat net zo stroperig als SEA 40
W-kwalificatie
De juiste olie kiezen voor rijden in een warm of koud klimaat doe je ook op basis van de W-kwalificatie op de fles. De W staat voor Winter en vertelt hoe vloeibaar olie is bij koud weer en het stollingspunt bij lage temperaturen. Des te kleiner het getal voor de W, des te dunner een motorolie is en des te beter deze het motorblok smeert bij een koud weertype/
Tips voor het afwisselend rijden in een koud en warm klimaat
1. Rijden in een afwisselend koud en warm klimaat
Rijd je afwisselend in een koud en warm klimaat? Dan is het belangrijk om een motorolie te kiezen die goed presteert in beide omstandigheden mét een viscositeit die geschikt is voor de motor van jouw auto. Je kunt dan bijvoorbeeld kiezen voor 5W-30 motorolie. Deze heeft een SAE viscositeit van 30 bij warme temperaturen en een 5 SEA vloeibaarheid bij kou. Deze motorolie levert daardoor een goede smering bij lage temperaturen tot -30°C.
2. Rijden bij lage temperaturen
Bij rijden in extreem lage temperaturen kies je het beste voor olie met een laag W getal. Daardoor kun je schade aan de nokkenassen voorkomen én krijgt slijtage minder kans. Een geschikte motorolie voor bestuurders die vaak rijden in een koud klimaat is 5W-40.