Home » Artikelen » Hoe winterse omstandigheden de werking van de katalysator beïnvloeden: tips voor bestuurders

Hoe winterse omstandigheden de werking van de katalysator beïnvloeden: tips voor bestuurders

Foto via Pexels

Winterse omstandigheden kunnen de werking van de katalysator in het uitlaatsysteem van de auto beïnvloeden. De katalysator dringt de hoeveelheid schadelijke uitstoot terug en werkt optimaal bij een temperatuur van 250°C tot 450°C. Deze temperatuur wordt tijdens winterse omstandigheden of een koude start van de auto bereikt binnen 90 seconden.

Na een koude start of bij lage temperaturen werkt de katalysator niet optimaal. Daardoor kunnen er problemen ontstaan. In dit artikel geven we aanbevelingen voor rijden in de winter en geven we tips hoe je katalysator problemen bij lage temperaturen kunt voorkomen.

Uitgelegd: de functie van een auto katalysator

Expert in auto-onderdelen AUTODOC schrijft in haar blog over de functie van een katalysator, de mogelijke oorzaken van een verstopping en andere defecten; “Sinds 1992 maakt de katalysator, in de omgangstaal ook wel "kat" genoemd, een verplicht onderdeel van het uitlaatsysteem van elke auto uit, teneinde de hoeveelheid schadelijke uitstoot terug te dringen.” Het zet schadelijke uitstoot om in onschadelijke gassen.

Het  tweedelige element in de behuizing bevat een reductie- en oxidatie katalysator. De reductiekatalysator zet NOₓ om in stikstof- en zuurstofgas. De oxidatiekatalysator zet de overgebleven koolstofmonoxide om in koolstofdioxide door er zuurstof aan toe te voegen. De zuurstofsensor bij de katalysator meet het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen. 

Katalysator problemen die kunnen ontstaan bij koud weer

Wanneer de auto wordt gebruikt tijdens winterse omstandigheden kunnen er problemen ontstaan met de katalysator of defecten. Dit kun je merken aan een rammelend geluid door een losgeraakt keramisch element, een brandend motor waarschuwingslampje, een vieze geur, een verminderd motorvermogen of een stotterende motor. Dat heeft deze oorzaken:

• Motor waarschuwingslampje gaat branden: het waarschuwingslampje van de motor kan gaan branden tijdens winterse omstandigheden. Bijvoorbeeld als er direct na een koude start te hoge toeren worden behaald. Het waarschuwingssignaal gaat branden omdat de zuurstofsensor een afwijking waarneemt in de uitstoot van het uitlaatsysteem. 

• Motorvermogen neemt af: tijdens winterse omstandigheden kan ook het vermogen van de motor afnemen. Een katalysator die niet goed functioneert heeft namelijk ook invloed op de prestaties van de motor. De doorstroming van de uitstoot wordt dan belemmerd door een lekke of verstopte “kat.” Schadelijke uitstoot blijft dan circuleren.

• Stotterende motor: als je rijdt tijdens winterse omstandigheden kan de motor ook stotteren. Dat kan worden veroorzaakt door een verstopte of vieze katalysator. In dat geval kan de uitstoot niet goed doorstromen. De motor van de auto gaat dan stotteren. Daardoor kan er brandstof in de katalysator terechtkomen, wat defecten veroorzaakt.

Rijden tijdens winterse omstandigheden: tips en aanbevelingen voor de katalysator

1. Werktemperatuur en lage toeren

Laat zowel de motor van de auto als de katalysator op werktemperatuur komen als je wilt rijden tijdens winterse omstandigheden. De katalysator werkt optimaal tussen de 250°C en 450°C. De werktemperatuur voor de motor is ideaal als deze rond de 90°C schommelt. 

Zo voorkom je dat het motorlampje gaat branden of het vermogen van de motor afneemt omdat de sensor in de “kat” te veel schadelijke uitstoot meet. Rijd langzaam weg. Houd 2.500 toeren aan voor een dieselmotor en circa 3.000 toeren voor een benzinemotor.

2. Voorkom stationair warmdraaien

Het wordt niet aanbevolen om de auto stationair warm te laten draaien als je wilt rijden tijdens koude temperaturen. De motor en de katalysator warmen niet voldoende op wanneer de auto stationair loopt. Rijd langzaam weg op lage toeren zodra je de auto koud start.

3. Olie in de motor goed laten circuleren

Het is ook belangrijk om de olie in de motor goed te laten circuleren als je wilt rijden bij winterse omstandigheden. Door de lage temperaturen is de olie dikker waardoor deze meer tijd nodig heeft om zich te verdelen binnen het systeem. Zorg ervoor dat de motor op werktemperatuur is. Zo voorkom je ook problemen met de katalysator of motorvermogen.

Conclusie

Rijden in de winter of bij lage temperaturen kan de werking van de katalysator beïnvloeden. Bijvoorbeeld omdat de katalysator pas metingen kan doen nadat de werktemperatuur is bereikt. Om problemen met de uitstoot en de auto te voorkomen, is het belangrijk om de katalysator op temperatuur te laten komen door langzaam weg te rijden in lage toeren. Zo kun je vervelende katalysator problemen en defecten tijdens winterse perioden voorkomen.