In de winter neemt de de maximale rijafstand per lading, oftewel de actieradius, van een elektrische auto vaak behoorlijk af. Dat komt doordat batterijen bij een lage temperatuur minder efficiënt werken. Hoe komt dit? En wat kun je ertegen doen? In dit artikel leggen wij dat uit, en geven wij tips om je elektrische auto langer rijdende te houden in de winter.
Lithium-ion-batterijen, de batterijen die in de meeste elektrische auto’s zitten, werken volgens een eenvoudig concept. Ze hebben een positieve en negatieve elektrode, waartussen ionen bewegen. Bij het opladen bewegen ionen naar de negatieve kant van de batterij en nemen daarbij elektronen mee. Bij gebruik keren de ionen in de batterij terug naar de positieve kant, terwijl de elektronen worden afgegeven aan het apparaat. Op deze manier wordt de auto van stroom voorzien.
Wanneer in de wintermaanden de temperatuur daalt, wordt dit proces echter verstoord. Door de kou gaat de interne weerstand van batterijen namelijk omhoog, waardoor de lading moeilijker door de batterij beweegt. Doordat er minder elektronen worden afgegeven door de batterij, levert de batterij moeilijker de benodigde energie die apparaten nodig hebben om te werken,.
De capaciteit van een accu kan hierdoor wel met 30 procent afnemen. Zo kan bijvoorbeeld de Hyundai Ioniq Electric, met een rijbereik van 311 kilometer per lading, bij lage temperaturen ‘slechts’ 217,7 kilometer per lading afleggen. Dit ligt echter niet alleen aan de verlaagde batterijcapaciteit. Alle auto’s hebben in de winter ook last van de hogere luchtweerstand. Bij lagere temperaturen wordt lucht zwaarder, waardoor een auto meer energie nodig heeft om zich voort te bewegen. Ook benzine, diesel en hybrideauto’s, zoals de Toyota Corolla, hebben het daarom extra moeilijk in de winter. Daarnaast kunnen ook de accu’s van benzineauto’s last hebben van een verlaagde capaciteit tijdens de winter. Hieronder geven wij een aantal tips om batterijlading tijdens het rijden te besparen.
Gebruik de verwarming slim, of helemaal niet
Sommige elektrische auto’s kunnen, als ze aan het opladen zijn, voorverwarmen via de app van de auto. Daardoor kun je op weg met een volle accu in een verwarmde auto. Je kunt ook energie besparen door tijdens het rijden alleen de stoelverwarming te gebruiken i.p.v. de volledige interieurverwarming. Hierdoor kun je wel tot 25% van de accucapaciteit besparen. Als je echt om stroom verlegen zit, is het beter om de kou te trotseren en de verwarming uit te laten.
Neem altijd een laadkabel mee
In de winter geven de meeste accu’s minder energie af, waardoor je minder ver kunt rijden. Hoe lager de temperatuur, des te kleiner is de actieradius van de auto. Laad indien mogelijk je auto elke dag op en zorg dat er altijd een laadkabel in de auto ligt. Hierdoor kun je altijd een laadpunt opzoeken als je stroom te kort blijkt te komen.
Rij met winterbanden
Vanaf temperaturen van zeven graden en lager zijn winterbanden altijd aanbevolen. Winterbanden bieden namelijk meer grip. Dit is niet alleen goed voor de veiligheid, maar door die extra grip gaat ook minder energie verloren tijdens het rijden. Hou ook altijd je bandenspanning in de gaten. Als de spanning te laag is, kost rijden immers meer energie door de verhoogde wrijving met het wegdek.
Rij rustig
Op de snelweg 100 kilometer per uur rijden, in plaats van 120, kan veel energie en/ of brandstof besparen. Deze besparing ligt, afhankelijk van het model auto, rond de twintig procent. Probeer daarnaast, als je elektrisch rijdt, zo veel mogelijk je gas los te laten in plaats van te remmen. Een elektrische auto kan namelijk recuperatief remmen, waardoor energie teruggewonnen wordt bij het loslaten van het gaspedaal. Doordat de bewegingsenergie van de motor wordt omgezet in bewegingsenergie, verliest een elektrische auto extra snelheid als je het gas loslaat. Rustig rijden levert zo dus een hogere actieradius op voor elektrische autos.
Neem geen onnodige spullen mee
Haal spullen die je niet nodig hebt uit de auto. Alle onnodige spullen wegen in de winter, letterlijk en figuurlijk, extra zwaar. Hoe lichter de auto, hoe hogerde actieradius.