Het weer heeft vaak een enorme invloed op je gemoedstoestand. Het bepaalt wat je die dag aantrekt, wat je gaat eten of drinken maar natuurlijk ook wat je die dag gaat doen. Uiteraard verschilt dit ook per persoon. De één wordt helemaal vrolijk als de zon schijnt, de ander leeft meer op bij koelere temperaturen en bewolking. Doordat je emoties deels samenhangen met de weersomstandigheden, heeft het daarom ook invloed op de beslissingen die je neemt. Het is dus ook belangrijk om rekening te houden met weersomstandigen in zakelijke opzicht. Wat voor invloed heeft het weer eigenlijk op ons koopgedrag en daarmee dus op zakelijke successen? Wat kun je doen met de invloed van het weer op emoties?
Effect van mooi weer
Veel mensen genieten van mooi weer. Het maakt ze direct meer vrolijk en positief. Bovendien ontstaat er meer behoefte om naar buiten te gaan. Deze omstandigheden hebben dan natuurlijk ook weer hun invloed op het koopgedrag van mensen. Ten eerste zijn de producten die mensen kopen tijdens warm weer anders. Je moet op dat moment niet denken aan het kopen van een winterjas of andere winter gerelateerde producten. Bikini’s of slippers daarentegen gaan als warme broodjes over de toonbank. Ook zijn apparaten zoals een airco of ventilator met mooi weer steevast uitverkocht. Daarnaast zijn mensen meer bezig met het overleven van de warmte en bevinden ze zich minder op het internet. Net als dat je tijdens een werkdag moeite hebt met concentreren als de temperaturen oplopen, is ook beslissingen nemen lastiger. Online winkels ondervinden dus nadeel van de hitte. Fysieke winkels hebben soms juist weer meer aanloop met mooi weer. Het hangt er ook vanaf hoe hoog de temperaturen zijn. Als de zon schijnt en mensen daardoor in een goede bui komen, zijn ze ook eerder geneigd om een aankoop te doen. De goede energie die je ervaart maakt het makkelijker om jezelf een aankoop te gunnen.
Effect van slecht weer
Mooi weer kan dus gunstige, maar ook negatieve gevolgen hebben voor het koopgedrag. Hetzelfde geldt voor slecht weer. Een grauwe regenachtige dag kan ertoe leiden dat mensen veel binnen zitten. Een goede reden om de online webwinkels eens op te zoeken. De stad in om fysieke winkels af te struinen zie je niet zo zitten op dat moment. Het slechte weer kan ook een reden zijn om jezelf te verwennen met een fijne aankoop. De effecten van mooi of slecht weer kunnen dus in beiden gevallen een positief als negatief gevolg geven aan het koopgedrag van de consument.
Het weerbericht
Hoe warm of koud het op een dag is heeft dus effect op wat mensen die dag gaan doen of eventueel kopen. Maar vaak wordt dit van tevoren al grotendeels bepaald door het weerbericht. Is de voorspelling dat het over een paar dagen mooi weer wordt? Dan leggen veel mensen al snel vast dat ze dat weekend naar het strand gaan. De strandtenten gaan zich daar ook op voorbereiden. Andersom kan het ook zo zijn dat mensen niet naar het strand gaan in verband met slechte voorspellingen. Die voorspellingen kunnen in de praktijk echter wel anders uitvallen. Dit kan funest zijn voor bijvoorbeeld strandtenthouders of andere bedrijven die profiteren van mooi weer. De mensen blijven weg, terwijl het weer in werkelijkheid een stuk beter uitpakt dan in eerste instantie wordt gedacht.
Inspelen op emoties
Het weer heeft dus effect op emoties. En die emoties zijn belangrijk in de marketingwereld. Je wilt het liefst op ieder mens individueel inspelen, maar dat is natuurlijk lastig. Je wilt zoveel mogelijk mensen bereiken. Zichtbaarheid is daarbij erg belangrijk. Met een internet marketing bureau kun je je online zichtbaarheid aanzienlijk vergroten. Door het weer ook in te zetten als marketing tool kun je aansluiten bij de emoties van mensen die samenhangen met de weersomstandigheden. Zo wordt er wel eens gebruikt gemaakt van temperatuur korting. Wanneer de temperatuur boven een bepaald aantal graden uitstijgt wordt er korting gegeven. Dit kan een korting zijn van het aantal graden. Het lastige van inspelen op emoties is dat het per persoon verschilt. De één koopt met slecht weer liever niets vanwege een meer sombere stemming. Terwijl het voor de ander juist een reden kan zijn om met slecht weer lekker online te gaan shoppen. Het weer gebruiken als marketingstrategie kan dus zeer effectief zijn. Helaas valt het weer nog steeds niet 100% goed te voorspellen. Maar gebruik maken van emoties die erbij komen kijken is absoluut een goed idee.