In een gemiddelde Nederlandse straat kom je regelmatig gevelreclame tegen. Creatieve reclameuitingen trekken vaak meteen de aandacht. Denk bijvoorbeeld aan opvallende stickers, lichtbakken of uithangborden in allerlei kleuren die een winkelcentrum meteen een stukje vrolijker maken. Wel is het belangrijk dat een gevel goed beschermt wordt tegen allerlei weersomstandigheden. Regenbuien kunnen namelijk een negatieve invloed hebben op de staat van een pand. Ook moet bedrijven zich aan een aantal regels houden wat betreft het plaatsen van reclame op een gevel.
Bescherm de gevel tegen weersinvloeden
Ben je van plan om gevelreclame op te hangen? Zorg er dan dat je kiest voor een pand met voldoende ruimte voor de gevel. Daardoor kun je de reclame zo zichtbaar mogelijk ophangen. Kies daarnaast altijd voor een goed onderhouden gevel. Het Nederlandse weer is soms onvoorspelbaar. Terwijl de zon overdag schijnt, is er ’s avonds opeens sprake van een flinke stortbui. Regen en andere weersinvloeden oefenen invloed uit op de kwaliteit van de gevels. Zonder goed onderhoud gaan ze op een gegeven moment kapot. Dit kun je voorkomen door te kiezen voor impregneren. Dit houdt in dat er op de buitenmuur een waterafstotende vloeistof wordt aangebracht. De vloeistof trekt erg diep in de poriën van de stenen en laat altijd een waterafstotende laag achter. Deze speciale laag voorkomt dat vocht in de muur trekt. Ook hecht vuil zich veel minder snel aan het oppervlakte, waardoor verontreiniging met mossen of algen wordt voorkomen.
Bescherm gevels door te hydrofoberen
Een andere optie om een gevel te beschermen tegen het weer is hydrofoberen. Daarbij maak je een gevel van baksteen of natuursteen waterafstotend met een chemisch middel. Onthoud echter wel dat niet iedere gevel geschikt is voor deze manier van bescherming. Zo werkt hydrofoberen averechts wanneer een gevel bijvoorbeeld teveel zouten bevat. Dit terwijl een onomkeerbare methode betreft omdat het zeer diep doordringt in het materiaal, soms wel 2 tot 8 millimeter.
Welke gevels komen in aanmerking voor hydrofoberen?
Gevels die in aanmerking komen voor hydrofoberen bevatten een aantal eigenschappen. Zo moet de gevel altijd bestaan uit gaaf metselwerk en geen scheuren bevatten.Ook dient het materiaal en het voegwerk van de gevel homogeen te zijn. De gevel mag absoluut geen vocht bevatten. Na het hydrofoberen kan dit namelijk alleen als dampvorm uittreden. Het vochttransport wordt op die manier vertraagd, wat vochtschade in de winter tot gevolg kan hebben. De gevel mag ook geen zouten bevatten. De krystallisatie van deze zouten kan namelijk ernstige schade aan de gevel toebrengen. Dit heeft te maken met het feit dat het vocht na hydrofoberen alleen als waterdamp kan uittreden. Het water verdampt niet aan de oppervlakte van de gevel, maar in het materiaal dat zich bevindt achter de gehydrofobeerde gedeelte. Daardoor kan de gehydrofobeerde laag uiteindelijk loslaten, wat uiteraard niet de bedoeling is.
Het voordeel van impregneren en hydrofoberen
Door te impregneren en hydrofoberen bescherm je een gevel tegen allerlei weersinvloeden. Regen en windhozen hebben voortaan geen negatieve invloed meer. Omdat vocht geen invloed meer heeft blijft de gevel veel langer in goede staat. De muren gaan langer mee en zien er mooier uit. Daardoor vormen ze meteen de ideale plek om gevelreclame op te hangen. Met het aanbrengen van voldoende bescherming tegen weersinvloeden ben je er nog niet. Elke Nederlandse gemeente heeft namelijk een aantal regels wat betreft het gebruik van gevelreclame. Zo dient de reclame altijd in relatie te staan tot de activiteit van het pand. Het staat natuurlijk een beetje vreemd als een winkelpand bijvoorbeeld gevelreclame voor een bioscoopfilm heeft. Een pand dat gevelreclame aanbrengt mag volgens Nederlandse gemeentes niet ingrijpend worden gewijzigd. Denk bijvoorbeeld aan een constructieve ingreep of een bouwkundige wijziging.
Regels voor het aanbrengen van gevelreclame
Sommige bedrijven gebruiken vlaggen om hun producten en diensten te promoten. Dit is prima, mits de onderkant van de vlaggen en de reclame hoger is dan 2,20 meter boven het straatniveau. Voor het aanbrengen van gevelreclame op een monument of een beschermd stadsgezicht gelden nog een aantal andere regels. Zo dient de reclame altijd in losse letters op de gevel te worden aangebracht. Om het stadsgezicht te beschermen zijn fluorescerende kleuren verboden. Lichtbakken mogen bovendien alleen de reclame zelf uitlichten. Het is niet de bedoeling dat het uitstraalt naar andere delen van de gevel of de omgeving. In iedere Nederlandsestad geldt er per gebouw een maximum wat betreft het plaatsen van gevelreclame. Zo mag je bij een gevelbreedte tot zes meter maximaal twee reclames plaatsen. Bij een grotere gevel mogen er twee reclames plus een reclame per zes strekkende meter gevelbreedte boven de zes meter aangebracht worden.