Het kan vriezen, het kan dooien, en in Nederland zijn er nog veel meer weertypen waarmee de automobilist rekening moet houden. Van zware regenval tot verzengende hitte, de rijstijl vergt soms wat aanpassing. Vier vaderlandse weersomstandigheden op een rij, met bijbehorende tips voor de chauffeur.
(Dichte) mist
Iedereen in Nederland moet bij wet zijn auto verzekeren en dat is maar goed ook, want bumperkleven zorgt nog steeds voor veel ongelukken. Daarom is het houden van twee seconden afstand een belangrijke regel. Bij dichte mist is het echter zaak nog terughoudender te rijden en vooral de juiste verlichting te voeren. Het mistlicht aan de voorzijde mag bij minder dan 200 meter zicht aangezet worden, voor de mistlampen aan de achterkant geldt een minimaal zicht van 50 meter. 'Gezien worden' is het motto.
IJzel of sneeuw
Ook bij gladheid, zoals bij ijzel of sneeuw, dienen de afstandsregels nog meer dan normaal in acht te worden genomen. Herman Finkers vertelde ooit dat zijn boekjes niet in het hele land verkocht worden, maar wel als het glad is. Een grappige manier om aan te geven dat een schuiver zo gemaakt is. Net als bij mist wordt er aangeraden de afstand tot de voorganger te verdubbelen en geen onverhoedse stuurbewegingen te maken. Daaronder vallen ook: rustig optrekken en remmen.
Storm en zware regenval
Storm zorgt ervoor dat de auto heen en weer geslingerd kan worden, zodra men in een windgat terechtkomt. Denk hierbij aan het inhalen van een vrachtwagen of het passeren van een geluidswal of gebouw. het stuur met twee handen vasthouden is dan belangrijk. Gaat het ook nog zwaar regenen, dan treedt de afstandsregel wederom in werking: verdubbelen. Bij twijfel of angst is het geen schande de auto tijdelijk langs de kant te zetten. De vluchtstrook is daarbij waarschijnlijk geen optie waar de politie blij van wordt, een parkeerplaats of tankstation geniet daarom de voorkeur.
Hitte en laagstaande zon
In de juli- en augustusmaand kan het weerbeeld weer totaal anders zijn. Opeens is een zonnebril tijdens het rijden dan noodzakelijk om de weg te kunnen blijven zien, maar ook de verkeerslichten en borden die vaak wat hoger hangen. De temperatuur van de auto moet in de gaten gehouden worden, voor zowel de motor als de chauffeur. En de ruiten moeten brandschoon zijn omdat viezigheid het zicht bij zonneschijn kan hinderen.
Het weerbericht
Er zijn genoeg apps en websites zoals deze om het weer in de gaten te blijven houden. Het zal niet de eerste winter zijn dat er een negatief rijadvies wordt afgegeven vanwege zware sneeuwval. Soms is het uiteindelijk verstandiger om afspraken om te zetten en gezellig binnen te blijven.